SELDOM SENE – 2017
ZATERDAG 25 november 2017 – Aanvang 16:00 uur
Blokfluitkwintet SELDOM SENE
Protestantse Kerk, Clarissenstraat 18, Boxtel
Toegangsprijs € 15,- / Kinderen t/m 12 jaar € 10,-
El aire se serena (de lucht wordt sereen).
Muziek uit de 16e-eeuwse Spaanse paleizen en kathedralen.
Werken van o.a. Antonio de Cabezón, Francisco Guerrero, Alonso Lobo en Tomás Luis de Victoria
Het is bijna Sinterklaasavond en Seldom Sene brengt de muziek uit zestiende-eeuwse Spaanse paleizen en kathedralen tot leven. De zangstem was in het zestiende-eeuwse Spanje het ultieme voorbeeld voor welk instrument dan ook. Van oorspronkelijk vocale werken werden vaak zeer virtuoze bewerkingen gemaakt voor instrumentgroepen. Het Nederlandse blokfluitkwintet Seldom Sene, dat inmiddels al meerdere (inter)nationale prijzen won, speelt in El aire se serena Spaanse muziek uit paleizen en kathedralen. Zo klinken de delicate melancholie in de melodieuze Maria-motetten van Lobo, Guerrero en Victoria. Het Spaanse vuur wordt niet alleen onthuld met de virtuositeit en speelse stijl van bijvoorbeeld Antonio de Cabezón in zijn glossada’s: rijk versierde versies van zeer bekende chansons zoals Susanne un jour, maar ook in een set virtuoze dansen allemaal gebaseerd op het thema La Spagna. Seldom Sene gebruikt een verzameling van meer dan 50 verschillende blokfluiten en zal tijdens het concert uitleg geven over de instrumenten en het repertoire.
RECENSIE
De Boxtelse muziekliefhebbers van klassieke muziek – maar ook vele uit de regio – werden afgelopen zaterdag weer eens enorm verwend. De werkgroep ‘Klassiek in de Kerken’ was het gelukt om het blokfluitkwintet Seldom Sene te contracteren voor een uitvoering in de Protestantse Kerk. Een gouden greep want de kerk was bomvol met een uiterst geïnteresseerd en, bleek na afloop, zeer enthousiast publiek.
De vijf vrouwen van Seldom Sene namen ons mee door de paleizen en kathedralen van Spanje in de 16e eeuw. Dus zowel wereldlijke als religieuze stukken kwamen aan bod die in het laatste deel van het programma elkaar wederzijds beïnvloedden: het was een bekend gebruik in de Renaissance om een wereldlijk liedje van een religieuze tekst te voorzien, en andersom een mooi kerkelijk lied te gebruiken als bijvoorbeeld liefdeslied door de tekst aan te passen.
In deze fraaie opbouw van het programma was veel virtuositeit te horen maar ook prachtige, gedragen lijnen. Seldom Sene wist dan vaak een zeer uitgebalanceerde, warme klank te produceren, met gebruikmaking van tientallen verschillende blokfluiten. Eén van de bezoekers won een cd door het lengteverschil te raden tussen de kleinste en de grootste blokfluit: het kleinste fluitje bleek 1,76 meter korter dan de grootste basfluit!
Wat mij het meeste raakte was de manier van samen muziek maken. De meeste stukken werden uit het hoofd gespeeld, dus zonder gebruikmaking van de bladmuziek. Daardoor ontstond een fantastisch weefsel van onafhankelijke stemmen, zo kenmerkend voor de Renaissance, met een warme en zuivere samenklank, en uitgekiende fraseringen.
Seldom Sene snapt deze muziek!
Na afloop bleven veel bezoekers onder het genot van een drankje nog even napraten met de musici; de door Seldom Sene uitgestalde cd’s werden allemaal verkocht.
Kees Doevendans
In het tekstvak hieronder kunt een bericht plaatsen en vervolgens verzenden door op de knop PLAATS te drukken.
Klassiek in de Kerken behoudt het recht te beslissen over plaatsing.